O autorze
Magister pedagogiki, publicysta, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego, autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka. W głównej sferze moich zainteresowań znajdują się zjawiska społeczne w edukacji oraz zastosowanie technik i technologii cyfrowych oraz e-learningu w procesach uczenia się i nauczania.

Tablety i laptopy kontra zeszyty i podręczniki szkolne

Żyjemy w epoce wciąż przyśpieszającego rozwoju techniczno- technologicznego, w świecie gdzie coraz łatwiejszy i szybszy przepływ informacji oraz łatwiejszy dostęp do zasobów wiedzy zmienia sposoby uczenia się i nauczania. Społeczeństwo, w coraz większym stopniu wykorzystuje w codziennym życiu zdobycze nowoczesnej techniki. Zmieniają się metody poszukiwania i przyswajania informacji. Zmiany technologiczne i społeczne wymuszają poszukiwanie nowych metod i narzędzi wspierających proces uczenia się i nauczania.

Jednym z przykładów zachodzących zmian jest popularyzacja wykorzystania nacedzi i technik informacyjno – komunikacyjnych w szkołach. Można to zjawisko zaobserwować w placówkach edukacyjnych wszystkich szczebli. Tradycyjną tablicę i kredę zastępują tablice multimedialne, biblioteki szkolne pełne regałów z książkami zmieniają się w sieciowe zasoby ebooków, zeszyty uczniów zastąpiły laptopy a nauczyciele korzystają z dzienników elektronicznych.

Ogromną popularnością cieszą się tablety, po które coraz częściej sięgają zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Te stosunkowo tanie i poręczne urządzenia mogą być nieocenioną pomocą dydaktyczną. Wiele szkół już dawno doceniło potencjał możliwości zastosowania tabletów wyposażając w nie swoich uczniów. Jak to się sprawdza w codzienności pracy szkoły? Czy zastosowanie tabletów na lekcji może wpłynąć na poprawę jakości pracy z uczniem?

O odpowiedź na pytanie o celowość zastosowania technik i technologom IT w szkole zapytałem Andrzeja Nizielskiego, dyrektora Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu- szkoły gdzie klasy tabletowe są codziennością.

Kiedy w Pańskiej szkole zdecydowano się na wprowadzenie tabletów jako urządzeń wspomagających proces kształcenia?

W roku szkolnym 2015/2016 zdecydowałem się wprowadzić do Publicznej Szkoły Policealnej w Raciążu tablety. Jestem zagorzałym promotorem wdrażania nowoczesnych technologii w edukacji. Obserwując rosnące zainteresowanie młodych ludzi nowoczesnością uświadomiłem sobie, że nie boją się oni nowych wyzwań, potrafią i lubią pracować z wykorzystaniem zdobyczy współczesnej techniki. Zaraziłem się ich zapałem i zacząłem zastanawiać się, jak uatrakcyjnić proces kształcenia, tak aby stał się przyjemniejszy, a dostęp do wszechstronnej wiedzy szybszy. Zapragnąłem dostosować swoją szkołę do standardów XXI wieku. W tym celu zakupiłem tablety dla słuchaczy i nauczycieli wraz z oprogramowaniem. Wykorzystują je w codziennej pracy. Tablet stał się dla nich czymś powszechnym, jak niegdyś tablica i kreda. Taki był mój plan i cieszę się, że udało mi się go zrealizować.

Jak w praktyce wykorzystywane są tablety i laptopy przez słuchaczy?

Tablety wykorzystywane są różnorodnie w zależności od danego kierunku kształcenia i nauczanego przedmiotu. Możliwości są jednak ogromne. Za ich pośrednictwem słuchacze korzystają z filmów instruktażowych, baz danych, wirtualnych słowników oraz książek w wersji elektronicznej (e-booków) znajdujących się w wirtualnej bibliotece, której zasoby są systematycznie powiększane. Mają przede wszystkim dużo szerszy dostęp do wiedzy ze wszystkich dziedzin nauki. Rozwiązują ćwiczenia on-line, samodzielnie wyszukują potrzebnych informacji w Internecie. Słuchacze wielokrotnie oglądając ten sam film uczą się jak właściwie wykonać daną czynność/zabieg. Jest to duże ułatwienie, gdyż dzięki temu nauczyciel nie musi kilkukrotnie powtarzać instruktażu. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku kierunków takich jak: opiekun medyczny, technik usług kosmetycznych i technik pojazdów samochodowych, które kończą się egzaminem praktycznym, podczas którego oceniana jest nie tylko wiedza teoretyczna, lecz przede wszystkim umiejętność zastosowania jej w praktyce, podczas wykonywania konkretnych czynności. Omawiane treści wyświetlane są na monitorach komputerów i tablicach interaktywnych, dzięki czemu wzrokowcy mogą łatwiej skupić się na prowadzonych zajęciach. Nie ma także problemu z dostępem do książek, które znajdują się w wirtualnej bibliotece. Papierowe podręczniki zastąpiliśmy ich elektroniczną wersją, co wiąże się z oszczędnościami w domowym budżecie słuchaczy, którzy nie muszą wydawać pieniędzy na zakup pomocy naukowych. Od roku szkolnego 2015/2016 słuchacze rozpoczęli naukę z pierwszych e-podręczników do kształcenia zawodowego. W każdej klasie znajdują się tablice interaktywne umożliwiające korzystanie z materiałów audiowizualnych. W procesie edukacji używamy stworzonej przez pana Damiana Szcześniewskiego platformy egzaminacyjnej do przeprowadzania zawodowych egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych. Jest ona bazą zawierającą około 1500 pytań dla 7 zawodów podzielonych na przedmioty w obrębie każdego kierunku kształcenia. Egzaminy semestralne i zewnętrzne potwierdzające kwalifikacje zawodowe odbywają się na platformie egzaminacyjnej. Każdy słuchacz zasiada przed monitorem własnego komputera i rozwiązuje egzamin teoretyczny. Wyniki egzaminu, także zewnętrznego znane są bezpośrednio po jego zakończeniu.

Jak nauczyciele przyjęli takie rozwiązanie?

Nauczyciele zareagowali na zmiany pozytywnie. Po półtorarocznym okresie pracy z tabletami w mojej szkole mogę śmiało stwierdzić, że nauczyciele świetnie poradzili sobie z wszelkimi innowacjami i wirtualny świat nie ma dla nich żadnych tajemnic. Aktualnie są doskonale technicznie przygotowani do nauczania młodzieży XXI wieku.
Jak ocenia Pan przydatność tabletów w nauczaniu i uczeniu się?
Rozpoczynając czwarty semestr nauki z wykorzystaniem tabletów mogę śmiało stwierdzić, że są one niezwykle przydatne. Uważam, że decyzja o wprowadzeniu w mojej szkole rewolucji technicznej była słuszna i przyczynia się do podnoszenia efektów kształcenia. Na swoich lekcjach nauczyciele tworzą i przetwarzają różnorodne materiały cyfrowe: teksty, zdjęcia, obrazy, filmy, co jest jednym ze sposobów na generowanie ciekawych pomocy naukowych oraz uatrakcyjnienie procesu edukacji. W zależności od stawianych sobie celów wykorzystują różnorakie narzędzia. Zmieniły się także dotychczasowe modele dydaktyczne. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczycieli słuchacze podczas lekcji przechodzą przez różne stanowiska pracy, począwszy od nauki indywidualnej, poprzez pracę z materiałami multimedialnymi, pracę w zespole i wykład nauczyciela. W miarę potrzeb słuchacze korzystają z pracowni informatycznej, komputerowego laboratorium w celu pozyskania potrzebnych materiałów edukacyjnych. Tablety ułatwiają dostęp do wszechstronnej wiedzy. Słuchacze przygotowywani są do efektywnego uczenia się, procesu trwającego przez całe życie. Lepiej też przyswajają treści niezbędne do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

W jaki sposób szkoła finansuje zakup takiego sprzętu?


Tablety zakupione zostały ze środków własnych szkoły.
Co może Pan podpowiedzieć innym szkołom, które zechcą wdrożyć podobne rozwiązania?
Chciałbym gorąco zachęcić dyrekcje innych szkół do wprowadzenia podobnej, cyfrowej rewolucji. Tablety i laptopy to przyszłość każdej szkoły. Nauka z ich wykorzystaniem przebiega w sposób szybki, łatwy i przyjemny. Gorąco apeluję! Nie obawiajcie się zmian! Bierzcie ze mnie przykład! Może być tylko lepiej!

Dziękuję za rozmowę.
Trwa ładowanie komentarzy...